5 minut czytania
Spis treści
  1. Naturalne sposoby na odporność w ciąży
  2. Dieta kobiety ciężarnej
  3. Ruch i aktywność fizyczna
  4. Szczepienia w ciąży

Na dbanie o naszą odporność składa się wiele czynników. Nie ma jednego złotego środka, który zapewni nam swego rodzaju „tarczę ochronną”. Z tego powodu powinniśmy pamiętać o dbaniu o wiele różnych aspektów codziennego życia. Chcąc zapobiec przeziębieniu czy innej infekcji dróg oddechowych, kobieta ciężarna powinna unikać przebywania w dużym skupisku ludzi, a tym bardziej wśród osób chorych. Istotne jest też regularne wietrzenie pomieszczeń oraz dbanie o prawidłowe nawilżenie i temperaturę powietrza w mieszkaniu. Należy bowiem unikać przegrzania i wyziębienia. Aktywność fizyczna oraz dieta przyszłej mamy także odgrywa dużą rolę w budowaniu jej odporności. Bardzo istotna jest też odpowiednia długość snu i unikanie nadmiernego stresu. Przyszła mama powinna również często myć ręce wodą z mydłem. Dbając o własną odporność, jednocześnie zapewnia się dziecku dogodne warunki i komfort rozwoju. Udowodniono, że ma to wpływ na jego późniejsze zdrowie, ponieważ m.in. zmniejsza ryzyko wystąpienia astmy w przyszłości.

Naturalne sposoby na odporność w ciąży

Obecnie dostępnych jest na rynku wiele suplementów skierowanych do kobiet ciężarnych. Eksperci jednak nie zalecają stosowania preparatów wielowitaminowych przez wszystkie przyszłe mamy. Kobieta w ciąży powinna starać się dostarczać niezbędnych składników w swojej codziennej, prawidłowo zbilansowanej diecie.

Zanim sięgniemy po preparaty z apteki warto poszukać naturalnych sposobów na odporność w trakcie ciąży. Wiele kobiet sięga np. po czosnek, miód, cytrynę oraz cebulę. Najlepiej jeśli wybieramy produkty jak najmniej przetworzone i pochodzące z zaufanego źródła, gdzie unika się stosowania pestycydów. Przyszła mama powinna również w trakcie ciąży pić dużo wody, około 300 ml/dobę więcej niż dotychczas, aby zapewnić odpowiednie nawodnienie.

Kurs Srodtekstowy v1 1

Dieta kobiety ciężarnej

O prawidłowo zbilansowaną, zdrową dietę, kobieta powinna dbać jeszcze przed zajściem w ciążę. Jest ona nie tylko istotna ze względu na zapobieganie nadmiernej masie ciała w ciąży oraz powikłaniom związanymi z nią, ale też wzmacnia układ odpornościowy przyszłej mamy.

Zaleca się, aby dieta kobiety ciężarnej bogata była m.in. w produkty pełnoziarniste, warzywa oraz owoce. Poza tym przyszła mama powinna spożywać nabiał oraz ryby, ale ograniczyć mięso.

Świeże owoce są źródłem witaminy C i wzmacniają odporność, a gdy jedzone są razem z produktami bogatymi w żelazo ułatwiają równocześnie jego wchłanianie. W ten sposób jednocześnie dbamy o odporność oraz zapobiegamy pojawieniu niedokrwistości (anemii), która często dotyka przyszłe mamy.

W ostatnim czasie coraz większą popularność zdobywają kiszone produkty, czyli tzw. „kiszonki”. Są one źródłem wielu witamin, a także błonnika oraz bakterii probiotycznych. Dzięki temu, nie tylko mają pozytywny wpływ układ odpornościowy przyszłej mamy, ale także na trawienie i układ pokarmowy. Nie wszyscy zdają sobie też sprawę, że kiszone produkty po fermentacji zawierają mniej cukru niż ich surowe odpowiedniki, więc mogą okazać się świetnym zamiennikiem dla kobiet chorujących na cukrzycę ciążową.

Ruch i aktywność fizyczna

Bardzo ważne jest, aby w czasie ciąży nie zapominać o aktywności fizycznej, jeśli nie ma do niej przeciwwskazań medycznych. Najbezpieczniejszą formą ruchu dla kobiet ciężarnych są spacery lub marsz. Z drugiej strony, powinno unikać się sportów urazowych oraz kontaktowych takich jak jazda nartach czy sporty walki. Najlepiej zawsze skonsultować się z lekarzem ginekologiem lub fizjoterapeutą na temat wdrożenia ćwiczeń, aby nie zrobić krzywdy sobie lub rozwijającemu się dziecku. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) zaleca, aby aktywność fizyczna zajmowała kobiecie ciężarnej co najmniej 150 minut w tygodniu. Jeśli podzielimy to na 5 dni, to okazuje się, że wystarczy 30 minut dziennie spaceru na świeżym powietrzu. Dużo przyszłych mam uprawia też jogę, korzystając z różnego rodzaju aplikacji oraz specjalnie przygotowanych programów dla kobiet w ciąży.

Szczepienia w ciąży

Niewątpliwie istotne w dbaniu o odporność w trakcie ciąży są szczepienia, głównie przeciwko grypie. Szczególnie, gdy okres ciąży przypada na czas zwiększonego ryzyka zachorowania na grypę, tzn. jesienią lub zimą. Tym samym przyszła mama zapewnia odporność sobie, ale także dziecku, które w przez pewien czas po urodzeniu nie może być jeszcze zaszczepione. Drugim zalecanym szczepieniem dla kobiet w trakcie ciąży jest szczepionka przeciwko krztuścowi. Więcej o szczepieniach: https://www.pbkm.pl/pregnancy-zone-2/jak-dbac-o-siebie-w-ciazy/szczepienia-w-ciazy

Bibliografia:


Oceń artykuł